Beste schaatsers en ouders,

Het schaatsseizoen gaat weer beginnen. Waar moet je voor zorgen als je lekker en veilig wilt schaatsen?

Goede schaatsen zijn eigenlijk wel het belangrijkste voor een beginnende schaatser, je hoeft echt geen dure schaatsen te kopen.
EASY-GLIDERS zijn schaatsen voor beginners en met een paar stevige(eventueel hoge), goed passende schoenen ben je al een heel eind op weg.

LAGE NOREN zou je kunnen aanschaffen als je al wat jaartjes meedraait. De trainers kunnen je hierover goed adviseren.

COMBI NOREN zijn ook prima voor de beginnende schaatsers; deze zijn stevig bij de enkels. Maar een goed persoonlijk advies kun je krijgen bij Jan van der Hoorn Schaatssport in Ter Aar: nieuwe of goede 2e hands schaatsen. Inruil is ook mogelijk, als je maar goed voor je schaatsen zorgt.

Op SCHERPE schaatsen schaats je stukken beter dan op botte schaatsen. Laat daarom je schaatsen regelmatig slijpen, na zo’n 4 a 5 keer schaatsen.

KLEDING die je kunt dragen moet lekker warm zijn, omdat het in de IJshal van Leiden wel koud is. Ook al is het buiten nog warm, het vriest binnen altijd zo’n 4 à 5 graden. Zorg ervoor dat je je er ook lekker in kunt bewegen, dus geen lange jas of sjaal. Speciale trainingsjackjes/salopets kun je bestellen bij de ijsclub. Stevige handschoenen of wanten zijn VERPLICHT ter bescherming van je handen voor als je valt en tegen iemand anders zijn schaatsen aankomt.

Het dragen van een helm is verplicht. Deze wordt door de ijsclub ter beschikking gesteld.

Een oude handdoek heb je ook nodig om je schaatsen na afloop af te drogen en in te pakken, want dan gaan ze gewoon langer mee.

Nog even wat regels waar je je aan dient te houden, want “schaatsen” is plezier voor iedereen:

• Niet trekken en duwen aan elkaar
  • Niet op het ijs liggen dweilen
  • Tegen de klok in (linksom) schaatsen
  • Langzame rijders in de buitenbocht
  • Snelle rijders in de binnenbocht
  • Zeg tegen de trainer als je van het ijs af gaat
  • Geen snoep of kauwgom tijdens het schaatsen
  • Geen rommel maken op de baan of in de bus

Tijdens de eerste les worden de kinderen op diploma/leeftijd ingedeeld in groepjes. Gedurende het seizoen houden de schaatstrainers in de gaten of uw kind in de juiste groep zit. Naast het niveau is het vooral erg belangrijk dat uw kind het naar zijn/haar zin heeft.

Het schaatsen is natuurlijk de belangrijkste activiteit. Daarbij staat plezier bovenaan en door veel te oefenen leren de kinderen het vanzelf.

Op zaterdag 2 december zal de traditionele pakjesestafette gehouden worden. We doen dan verschillende spelletjes op het ijs en wie weet komt zwarte piet…

Bij de Aar en Amstel toertocht op 16 december proberen we de kinderen met een stempelkaart zoveel mogelijk ronden te laten schaatsen.

Op zaterdag 17 maart vinden de districtskampioenschappen plaats in Leiden. Hiervoor worden de snelste rijders per pupillencategorie uitgenodigd.(C t/m F pupillen)

Het clubkampioenschap wordt gehouden op de IJsbaan in Haarlem. Exacte datum volgt later.

Het seizoen sluiten we af met een dooifeest. Datum nog niet bekend

We gaan dan altijd iets leuks doen met de kinderen en na afloop worden de diploma’s uitgereikt

BUSVERVOER:
Als je met de bus mee gaat, moet je wel op tijd aanwezig zijn. Let op de tijden in de kalender! De tijden wisselen na de Kerstvakantie.

Als je niet met de bus mee teruggaat, omdat  je vader of moeder je komt ophalen, MOET je dat op de schaatsbaan wel even doorgeven aan Marca. Na het schaatsen lopen we met de hele groep terug naar de bus. NIEMAND gaat alléén!!

Bent u als ouder geïnteresseerd en zou u het leuk vinden om de kinderen te begeleiden bij eventuele wedstrijden en/of het clubkampioenschap, dan horen de trainers dat graag van u.

DE TRAINERS:
Wij zullen ons even aan je voorstellen: Derck de Bock/  Ton van Wittmarschen/ Marca van Stralen/Jan-Arie Bakker/Danny Wesselius/Wilma Eikelenboom/Carolien van Os

Coördinatie: Corina Blaazer  0172-506969     06-25076283   corinablaazer@ziggo.nl

KNSB VAARDIGHEIDSPASPOORT:
Dit seizoen gaan we door met het schaatsvaardigheidspaspoort. Elke maand kijken de trainers welke vaardigheden de kinderen beheersen en dit wordt voor elk kind bijgehouden. Aan het eind van het seizoen ontvangen de kinderen dan een paspoort waarin precies vermeld staat welke technieken ze beheersen. Op deze manier weten we precies welke niveau de kinderen hebben. Evt. kan dit ook worden gebruikt bij het skeeleren in de zomer. Voor meer informatie kunt u terecht op de website:

www.knsb.nl/vaardigheidstesten/de-vaardigheidstesten